תפריט נגישות

שוטר אורי אסייג ז"ל

תיאור נפילתו של אורי


תקרית בכנרת - 4 מרס 1956

1. סירת משטרה ישראלית שאיבטחה דייגים בצפון הכנרת בליל 4-3 במרס עלתה על שרטון סמוך לשפך נחל הזכי. סירה נוספת שהיתה באזור ניסתה לחלץ את הסירה התקועה. הסורים הבחינו בנעשה ופתחו באש. נסיון החילוץ לא הצליח והסירה המחלצת עזבה את המקום כשעל סיפונה אנשי הסירה התקועה. תקרית זו ארעה סמוך ל-04.02.00 במרס.
2. בבוקר ה-4 במרס תאמה ישראל את חילוץ הסירה התקועה באמצעות משקיפי ה-או"מ. לאחר שהתקבל אישור סורי על קבלת הודעת מטה המשקיפים יצא כוח חילוץ למקום, סמוך לשעה 09.00. צוות סירת החילוץ שהיתה אמורה לגרור את הסירה התקועה כלל את השוטרים גרשון סימון, יצחק מורנו, אורי אסיאג ומחלוף שלוש.
3. צוות החילוץ קרב לסירה התקועה וירד למים כדי לקשור כבל גרירה. בשעה 09.30 פתחו הסורים באש כבדה ופגעו בארבעת המחלצים. לאחר מכן עלו הסורים על שתי הסירות, בזזו השמידו את תכולתו וגררו את סירת החילוץ לשפר הירדן. במשך היום מנעו הסורים נסיונות חילוץ של הנפגעים והסירות ולא נענו לפניות משקיפי האו"מ בענין זה. רק לאחר אולטימטום ישראלי, שכלל איום בפעולה נמרצת לחילוץ הנפגעים, נאותו הסורים לשתף פעולה. הם החזירו את גופותיהם של גרשון סימון ויצחק מורנו ואיפשרו את חילוץ שתי הסירות.
4. גירסת הסורים היתה כי הסירות הותקפו ע"י הכפריים במזרח הכנרת שנבהלו מהתקרבות סירות המשטרה. לגבי שני הנעדרים טענו הסורים כי הם נפגעו ונראו קופצים למים ולא ידוע דבר על גורלם.
5. למחרת ב-5 במרס 1956 נערכו סריקות אחר שני הנעדרים. במהלך הסריקות, סמוך לשעה 09.00, מסרו הסורים כי מצאו את אחת הגופות ומשו אותה מהמים. סירה ישראלית קרבה לחוף ומצאה את גופתו של אורי אסיאג. הסריקות אחר הנעדר הרביעי לא העלו דבר. ב-7 במרס 1956 מסרו הסורים כי מצאו את גופת הנעדר צפה במים באזור התקרית. בשעות הצהרים באותו יום נמסרה הגופה לישראל בחוף המזרחי של הכנרת באמצעות משקיפי או"מ.
6. בדיקה פתלוגית של הגופות גילתה ממצאים של פגיעה מטווח קרוב וסימני התעללות. ככל הנראה נתפשו הארבעה ע"י הסורים כשהם פצועים אך עדיין בחיים ונרצחו לאחר מכן. חיזוק להנחה זו ניתן למצוא בממצאים הפתולוגיים, בכך שהסורים "הצליחו" למצוא את הגופות במקום בו נכשלו הישראליים ומשקיפי או"מ שערכו סריקות יסודיות וכן בעובדה שבגופות שני הנעדרים לא נמצאו סימנים המעידים על שהיה ממושכת במים.
7. פרטים על החללים:-
א. גרשון סימון ז"ל, בן 19, נקבר בעין הנציב ב-5 במרס.
ב. יצחק מורנו ז"ל, בן 20, תושב מעברת קרית נחום, נקבר בחיפה ב-5 במרס.
ג. אורי אסיאג ז"ל, בן 30, תושב טבריה, נשוי ואב לשניים, נקבר בטבריה ב-6 במרס.
ד. מחלוף שלוש ז"ל, בן 23, תושב טבריה, נקבר בטבריה ב-8 במרס.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה