תפריט נגישות

רס"ל יוסף זוז'ו ממן ז"ל

לזכרו של יוסף

מאמר לזכרו מאת אביתר ליכטמן

אלבום תמונות

פינה יומית בארץ ישראל / אביתר ליכטמן (06.10.22)
וקול דממה דקה ישמע: לזכרו של יוסי ממן ז"ל שנפל במלחמת יום כיפור.

באותו יום הכיפורים, לצד קול דממה דקה, נשמעה גם קול זעקה ואזעקה רמה. את ההסטוריה שאנחנו מזכירים היום, יש רבים שזוכרים יום יום, בגופם, בנפשם ובליבם.
אבל אני רוצה להביא היום סיפור של חייל אחד. יוסי ממן ז"ל - מעוטר עיטור המופת. חייל חיל החימוש, החיל שהיה המנוע הכל כך חשוב במלחמה הזו, אך לפעמים נדחק לאחור בסיפורים.
ויוסי? יוסי כל כך אהב את המכונות האלו. לגעת בהם בידיים. לשמן ולהחליף ולבנות מהגרוטאות יצירות אומנות, וכל לכלוך של גריז היה לכלוך של אהבה, בסדיר, באזרחות וגם במילואים.
וכשהמלחמה פרצה פתאום, אבל כל כך לא פתאום, יוסי התייצב מיד. הוא שגדל בטבריה, הבין מה זה אומר להילחם על הבית כשהסורים שועטים לעבר הכנרת, והסתער על כל כלי שהיה צריך לתקן ולהכשיר, ולהעלות לרמה כמה שיותר מהר.
מכונאי רכב הוא לא תפקיד נוצץ. הוא תפקיד שחור ומפויח ומגורז, שבלעדיו המערכת תקועה. ויוסי לא נשאר למטה עם הרכבים, הוא עלה איתם למעלה, כי ברמת הגולן ניסו לוחמינו לעצור את הסורים כשרכב אחרי רכב מושבת מאש התופת והם עוברים מאחד לשני, משאירים אחריהם רכבים.
ויוסי וחבריו לחיל החימוש מסתערים על כל רכב, תחת אש תופת, כי רכב תקין זה אומר חיים, ורכב שנתקע, לוחמיו עלולים להידון למוות תחת ההפגזה.
ויוסי טעם, טעם של הפגזות. במלחמת ששת הימים הוא טעם אותה, וגם עכשיו, בפרוץ המלחמה, תחת אש תופת, כשאחד הזחל"מים נתקע, הוא יצא. בלי היסוס? אני לא יודע, אולי היה שם היסוס, כי מי יוצא תחת אש לתקן רכב? אבל יוסי יצא. וניצל. והציל.
וביום השישי למלחמה, כשבין לבין הוא מתקן ומכשיר ומציל, שוב זחל"מ נתקע תחת הפגזה, באיזור אלי-עד של היום. ובזמן שכולם תופסים מחסות, מהפגזה בלתי פוסקת, יש אחד שרץ אל הכלי, כי הוא יודע שכל עוד הוא תקוע, אי אפשר להיחלץ מהאיזור, ומתקן ומתקן, ופגז אחד שנחת ליד יוסי, קטע את שירת ידיו ואת שירת חייו.
יוסי ממן, עיטור המופת, מלחמת יום הכיפורים.
לזכרם של עוד גיבורים רבים וטובים, שנפלו, וגם לכבודם של אלו שאיתנו והמלחמה חיה בהם יום יום..בזכותכם אנחנו פה...

את הפודקאסט "אחיי גיבורי התהילה" חפשו בספוטיפיי ובגוגל פודקאסט

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה